Иванова Светлана Романовна, учитель начальных классов Харбалахской СОШ Таттинского улуса
«Белый пеликан» — моя путеводная звезда.
Иванова Светлана Романовна
3-7 апреля 2002г. состоялся республиканский конкурс “Учитель года”. 23 лучших учителя Республики Саха три дня соревновались в педагогическом поединке.Конкурс был посвящен125-летию памяти А.Е.Кулаковского – первого якутского просветителя и философа. Более чем за 300 лет сложилась династия известных учителей Кулаковских (17 педагогов).
В первый день мы разработали проект воспитательной работы вместе с родителями. В рамках учения «Айыы» я разработала с командой родителей проект «Дьоьун о5о» (Самореализация младшего школьника). В разработке проекта воспитательной концепции мне повезло в том плане, что в те годы инновационную работу в нашем улусе возглавлял к.ф.н. Н.И.Бугаев. Он тогда работал над внедрением новых образовательных технологий в якутскую школу, точнее он работал над реализацией развивающих систем обучения в учебный процесс. Моя воспитательная концепция удалась, благодаря сильному руководителю. Анализ почти тридцатилетнего опыта работы подсказал четкие ориентиры своей концепции.
На второй день в СОШ№ 26 провела урок математики в 3-м классе по технологии Л.Г.Петерсона, где применила разработанные мной дидактические материалы по решению различных типов арифметических задач. Основной формой обучения выбрала – метод КСО.
В этот день защитили свою педагогическую концепцию. Презентация собственной концепции под названием «Школа радости» была представлена как симбиоз технологий Л.Г.Петерсона и Эльконина-Давыдова посредством применения авторских дидактических материалов в рамках якутского этнического материала. На этом уроке доказала возможность применения в начальных классах алгоритмических способов анализа в определении идеи произведения А.Е.Кулаковского «Кырасыабайкыыс». На уроке были использованы мои авторские методические разработки.
Я бесконечно благодарна своей Группе поддержки: мои руководители и коллеги, в том числе мой наставник и методист Анна Николаевна Ильина помогли успешно участвовать на этом престижном конкурсе.
В конце дня были названы 6 финалистов конкурса, среди них назвали и меня. Я была взволнована и приятно удивлена. Если быть честной, у меня было единственное желание — достойно представить свою школу и свой улус.
Настал 3-й решающий день. Финальный мой урок «На родине Ексекулех» перед авторитетной экспертной комиссией я провела в 3-м классе национальной гимназии (учительница Л.П.Шамаева). Красоту якутской природы, её дух я постаралась передать детям посредством чтения с детьми стихов самого Ексекулээх Елексей. Каждое стихотворение раскрывало детям вечность родной природы. Составляя рассказы по авторской книге «Ойуулаах кэпсээннэр» (Рассказы по картинкам) «мы двинулись в поход по прославленной реке Амга», всё это помогло погрузить детей в дух воображаемой атмосферы прекрасного и вечного. Замысел урока удался.
Подошёл финальный день. Директор ИПКРО А.А.Кычкина озвучила имя победителя. Под звуки торжественной музыки я долго не могла понять, что это была я. Громкие аплодисменты, море цветов, теплые поздравления коллег — всё это какое-то время привели меня в ступор. И, наконец, я поняла какая ответственность возложена на меня: я должна буду представить свою республику, весь учительский цвет своей родины на российском конкурсе!
Всё лето готовилась к конкурсу. Мне вновь повезло, со мной в Москву выехала к.п.н., ведущий специалист министерства образования по начальным классам Н.Е.Егорова. Предварительно мы оправили все требуемые документы в АПКРО. Ученый совет АПКРО дал следующую оценку: «Педагогический опыт Светланы Романовны построен на интеграции различных культур… На сегодняшний день выбранный С.Р. Ивановой путь изучения теории педагогики и психологии, собственный поиск и как результат — наработка и создание своей авторской системы начального образования детей саха, имеющих свои личностные и общенациональные особенности, является более разумным и продуктивным».
Из 76 регионов России собрались лучшие из лучших учителя. На первом этапе провели урок, анализ уроков коллег, защита собственной концепции. Нас разделили на 10 творческих групп. Я попала в группу «Развитие творческих способностей школьников», из 7 участников трое вышли в финал. Победителем этого конкурса стал Игорь Борисович Смирнов, учитель немецкого языка, к.ф.н из Ленинградской области,.
Конкурс дал мне возможность встретиться с известными представителями образования В.М. Филипповым, В.М.Яковлевым, П.Г.Положевцем, В.А.Садовничим, Ш.А.Амонашвили, Э.М.Никитиным, Е.А.Ямбургом и др.
Еще с республиканского конкурса «Учитель года», в 2002 я привезла с собой символ конкурса – Белого пеликана с птенцами. Этот символ на долгие годы стал талисманом моей любимой работы.
В родной Харбалахской школе была внедрена моя инновационная технология «Уьуйуу». В ней была включена система из трех программ: традиционная система обучения, Программа «Школа 2000…» Л.Г.Петерсон и развивающая система Эльконина-Давыдова (организация учебных занятий по образовательным ситуациям с применением якутского букваря А.П.Колесовой, учебника «Окружающий мир» Г.М. Федорова и др.).
Думаю, результат моей поисковой педагогической работы – это мои авторские учебные пособия, которыми пользуется практически вся якутская начальная школа. Умный, думающий человек, которому предстоит дальше продвигать наш народ, нашу республику, получится из того ребенка, который владеет родным языком в совершенстве. Эти мысли сподвигнули меня разработке учебных пособий по материалам якутской культуры. Они были изданы при поддержке министерства образования в издательстве «Бичик», благодаря поддержке Т.И.Петровой, Е.И.Михайловой, Ф.В.Габышевой, Н.Е.Егоровой. Им, а также всем моим коллегам, своей семье я благодарна от всей души.
Победитель конкурса «Учитель года -2002 Республики Саха Якутия, дипломант Российского конкурса «Учитель года 2002» Иванова Светлана Романовна, учитель начальных классов средней школы №7 г. Якутска
Иванова Светлана Романовна
Конкурс туьунан
Муус устар 3-7 куннэригэр Дьокуускай куоракка «Сыл учуутала 2002» республикатаа5ы конкурс буолан ааспыта. Манна араас улуустартан, куораттартан 23 бастынтан бастын учууталлар кэлэн курэс былдьаспыттара.
«Сыл бастын учуутала» конкурс А.Е.Кулаковскай-Ексекулээх Елексей тереебутэ 125 сыла туолуутугар анаммыта. Саха норуотун еркен ейдее5е, улуу беьулуегэ, айар тыл а5ата А.Е.Кулаковскай учуутал этэ. Кулаковскайдар учууталлаабыттара холбоон 300-чэкэ сыл буолбута (17 учуутал). Онон учууталлар бу курэхтэрэ кини сырдык аатыгар ааттаммыта тубэьиэхчэ буолбатах.
Ус кун устата учууталлар ере кете5уллуу, долгуйуу до5уьуоллаах уерэтэр сатабылларын, билиилэрин-керуулэрин тургутуспуттара.
Маннайгы куннэ тереппуттэри кытта улэ5э дьарык моделын кердеруу ыытыллыбыта. Манна мин Айыы сиэрин туьаайыыларын тобулан, «Дьоьун о5о» моделын онорорго тереппуттэри куолаан улэлэппитим.
Иккис куннэ 26 №-дээх оскуола 3-с кылааьыгар математика уруогун ыыппытым. Л.Г.Петерсон программатынан айан онорбут задачаларга аналлаах дидактическай материалбын туьанан уерэнээччилэргэ задача толкуйдатан суоттаппытым. Задача типтэрин наардааьынна о5олор улэлээбиттэрэ. Беле5унэн куолаан уерэнии ньыматын кердербутум.
Эмиэ бу кун педагогическай концепциялары кемускээбиппит. Мин «Уеруу оскуолата» диэн ааттаан бэйэм улэлиир темабын сиьилии кэпсээбитим. Уерэх аныгы технологияларыттан Петерсон- 2000 сылын оскуолатын, «Эльконин-Давыдов сайыннарыылаах уерэ5ин улэбэр сахалыы ис-хоьоонноон методическай пособиелары оностон улэлиирбин кэпсээбитим. Манна мин Ексекулээх Елексей «Кырасыабай кыыс» диэн айымньытыгар тирэ5ирэммин, саха омук толкуйдуур дьо5ура сайыннарыылаах уерэх дьарыгын тутулугар сеп тубэьэрин дакаастаабытым,
Бу кэнниттэн «Духовное наследие Кулаковского в современном мире» диэн тема5а тегурук остуол тула олорон сэьэргэьии буолбута.Манна Кулаковскай убайын сиэнэ Лидия Романовна Кулаковская истин ахтыы онорбута. Ексекулээ5и уонтан тахса сыл суолдьут оностон улэлиир Павловскай орто оскуолатын коллектива кэлэн улэтин-хамнаьын билиьиннэрбитэ. Философскай наука доктора В.Д.Михайлов, СГУ доцена, филологическай наука доктора В.Б.Окорокова Ексекулээх айымньылара саха норуотугар, ыччатыгар ураты суолталаахтарын ырытан иьитиннэрии онорбуттара.
Онтон 6 супер финалист аатын ааттаабыттара. Олор истэригэр мин аатым ааттаммытыттан соьуйбутум да, долгуйбутум да.
Конкурс 3-с кунугэр финалистар Н.П.Никитина (Мэнэ Ханалас, история учуутала), Ф.Х.Мусина (Мирнэй-французкай тыл учуутала), Т.В.Орлова (Ленскэй-нуучча тылын уонна литературатын учуутала), А.И.Тобохов (Ханалас-география учуутала), Р.В.Андреев (Ньурба-физика учуутала) уонна мин духовность уруоктарын ыыппыппыт. Уруоктарга бочуоттаах ыалдьыт быьыытынан Атос Реасович, Раиса Реасовна, Рева Реасовна сылдьыбыттара. «6 бастын учуутал ыыппыт уруоктарыттан хас уруок аайы санаттан сананы сомсон иьэ5ин. Бу курдук кыьаллан-муьэллэн улэлээн, о5олору иитин. Керербут курдук бары араас предметтэри уерэтэллэр, ол аата Кулаковскайы хайа ба5арар предмеккэ сыьыары тутан уерэтиэххэ себун дакаастаатылар»-диэн Ексекулээх сиэннэрэ санааларын эппиттэрэ.
Финальнай уруокпун улахан жюри иннигэр национальнай гимназия 3 кылааьын о5олоругар, учууталлара Шамаева Л.П. ыыппытым. Темата- «Ексекулээх дойдутугар». Ексекулээх Елексей тереебут-уескээбит Тааттатын Амматын, Уучайын айыл5атын кутун-сурун, тыынын кини бэйэтин хоьооннорунан арыйан кердербутум. Айыл5а кэрэ кестуутэ ойуунан о5олор иннилэригэр арыллан испитэ. Бэйэм суруйбут «Ойуулаах кэпсээннэр» кинигэбиттэн Амма ерускэ уонна кини айыл5атыгар сыьыаннаах кэпсээннэри аахтараммын бэйэм айар улэбин сыьыаран киллэрбитим..
Конкурс иннинэ балаьыанньаны керен туох ирдэнэрин эрдэ бэлэмнэнэ сатаабытым. Бу кэмнэ Таатта улууьугар инновация улэтин филологическай наука кандидата Бугаев Николай Иннокентьевич салайбыта. Кини сана технологиялары, чуолаан сайыннарыылаах уерэх тиьигин, проектнай улэ методикатын сахалыы варианын оскуолаларга киллэрэргэ хото улэлэспитэ. Кинини научнай салайааччы буоларыгар кэргэним, оскуола директора Иванов Анатолий Николаевич кердеспутугэр уеруунэн ылыммыта. Онон республика5а тарбахха баттанар куустээх салайааччылаах буоламмын концепциям табыллыбыта. Отучча сыл улэлээн кэлбит улэбин анализтаан,улэм хайысхатын чуолкайдаан, опыппын тумэн, ыытар уруоктарбын онорон элбэхтик улэлээбитим, бэлэмнэммитим. Миигин арыаллыы сылдьар алын суьуех кылаастар ийэ оностон кэбиспит, биьигини элбэххэ уьуйбут, уерэппит методиспыт Ильина Анна Николаевна, элбэх идеялардаах, эрчимнээх улуус метод кабинетын сэбиэдиссэйэ Слепцова Изабелла Александровна, биьиги оскуолабыт директора Иванов А.Н, инноватора Лотова Л.Д, миигин мэлдьи ейуур, биир санаанан улэлиир, ер сылларга бииргэ улэлээбит коллегаларым Андреева Л.П, Малышева Л.Н, Винокурова С.Р. быыс буллубут эрэ атын конкурсаннар уруоктарын, ыытар дьарыктарын керен элбэххэ уерэммиппит. Кырдьык да5аны, олус бары еттунэн эргиччи талааннаах, методически баай опыттаах учууталлар курэс былдьаспыттара. Мин конкурс кэмигэр улууьум чиэьин кемускээн, чиэстээхтик дьон тэнинэн кытыннарбын диэн санаанан салайтарбытым. Арай, дьон бары миигиттэн ордук курдуктар этэ. Ол иьин бастыыр туьунан ейге да суо5а.
Конкурс уьус тумуктэнэр кунэ уунэн кэлбитэ. Сатира, юмор театрыгар киьи ыы-быччары мустубут этэ. Сцена5а Кулаковскайдар педагогическай династияларын чилиэттэрин 17 педагог идэлээх дьону кытта керсубуппут.
Профессор А.П.Оконешникова суруйбут «Живая педагогическая ветвь Кулаковских» кинигэтин билиьиннэрии буолбута.
Онтон 23 конкурска кыттыбыт учууталлары ыныран сцена5а таьаарбыттара. 6 финалист кылгас-кылгастык тыл эппитэ. Мин: «Биьиги нэьилиэкпитигэр дьин сахалыы сайыннарыылаах оскуоланы тэрийиэхпит диэн» сурдээх улахан ис-хоьоонноох этиини этэн кэбиспитим. Уерэх министерствотын, Кулаковскайдар династияларын ааттарыттан Кулаковскай духовноьын, улуу идеяларын ыччакка тар5атааччылар диэн туран, супер-финалистарга «Махтал суруктары» М.П.Федоров, АР.Кулаковская туттарбыттара..
Ньиргиэр музыка тыаьыгар до5уьуоллатан Уе.УИУИ ректора А,А, Кычкина сыл бастын учууталын аатын иьитиннэрбитэ: «Сыл бастын учууталын» аата Таатта улууьун Харбалаах орто оскуолатын учуутала С.Р.Иванова5а ананар», диэн этиитин истэн баран, бастыам эрэ диэн санаабатах киьи, итэ5эйбэтэх курдук дейен турбутум. Саала иьэ дохсун ытыс тыаьынан, музыка ньиргиэр дор5оонунан туолбута. Бу киэьэ элбэх итии эйэ5эс э5эрдэни, тыыннаах сибэккилэри, спонсордар бэлэхтэрин туппутум, Республика чиэьин Россия конкурсугар кемускуур быраабы ылбытым.
Куьун учуутал кунун керсе Москва куоракка курэхтэьэ барар кэмим тиийэн кэлбитэ. Сайын учугэйин билбэккэ да хаалбытым. Олус эппиэттээх улэ5э тиксибитим. Оскуолам, улууьум эрэ буолбакка, республика чиэьин кемускуубун. Ордук табыллыбытым диэн, Уерэх министерствотыгар алын суьуех кылаастар улэлэрин салайар специалист педагогическай наука кандидата Егорова Наталья Егоровна миигин кытта Москва5а барсар буолбута. Манна миэхэ Наталья Егоровна, Николай Иннокентьевич элбэхтик кемелеспуттэрэ. Мин кинилэргэ махталым мунура суох.
Аны Москва5а барарбар улууьум УНО-та убулээн, кэргэммин Иванов А.Н, коллегабын Малышева Л.Н. миигин кытта ыыппыттара. Бу улахан ейебул этэ. Манна улэлэспит УНО сэбиэдиссэйэ Неустроев Иван Гаврильевичка, Слепцова И.А. махтанабын.
Конкурс балаьыанньатынан, улэн сунньун кердерер элбэх докумены онорон Москва5а эрдэ ыыппыппыт. Ол улэбин сыаналаан АПКРО учуонай совета маннык рецензия суруйан биэрбиттэрэ: «Иванова С.Р. имеет свой взгляд на путь развития образования в селе. Как педагог она идет не по пути копирования классических наработок, а творческого осмысления созданного в теории педагогики и психологии. Педагогическая деятельность Светланы Романовны основывается на мудрости «Саха -дитя природы».Современный мир ставит перед необходимостью: быть активным, инициативным и мобильным. В этой ситуации задача национальной школы состоит в том, чтобы суметь интегрировать эти два подхода.
Педагогический опыт Светланы Романовны построен на интеграции различных культур. Существующие педагогические технологии являются продуктом западной культуры. Внутренний мир ребёнка саха построен в несколько ином ключе. Главное качество, необходимое учителю — это умение грамотно выбрать технологию, ориентируясь на принцип «Не навреди». Для сочетания двух подходов, двух культур (западной и восточной) Светлана Романовна выработала свой проект, который назвала «Уьуйуу -вовлечение в процесс развития», представляющий целостный процесс: мотивация, совместная деятельность взрослого и ребёнка, вовлечение в самостоятельную работу.
Механизм реализации «Уьуйуу» предусматривает следующие направления: приобщение к родной культуре; вовлечение в культуру другого народа через использование педагогической технологии; родная речь, как основа дальнейшего развития культуры. Она успешно реализует свою авторскую концепцию, использует методы воспитания по народному учению «Кут-сюр», нашла и почувствовала созвучность традиций народной педагогики и современной технологии. (Развивающее обучение Д.Б.Эльконина — В.В. Давыдова, школа-2000 — Л.Г.Петерсон). На сегодняшний день выбранный С.Р. Ивановой путь изучения теории педагогики и психологии, собственный поиск и как результат — наработка и создание своей авторской системы начального образования детей саха, имеющих свои личностные и общенациональные особенности, является более разумным и продуктивным.
Современность педагогической позиции Ивановой С. Р. в понимании ключевой идеи модернизации российской школы — развитие личности не через научение, насаждение, а через ведение ребёнка педагогом и его вовлечение в самостоятельный процесс познания», — диэн улэбин сыаналаабыттара.
Россия 76 регионуттан чулууттан чулуулар бу учуутал бырааьынньыгар тумсубуттэрэ. Сылын аайы конкурсу ыытар Москва таьыгар баар Московская диэн оройуонна олохтоон, конкурсу ыыппыттара
Конкурс маннайгы туьумэ5эр бэйэни билиьиннэрии, Москва оскуолатыгар уруок ыытыы, уруогу анализтаныы, концепцияны кемускээьин буолбута. Барыбытын 10 творческай белеххе араарбыттара. Мин «Развитие творческих способностей школьников» диэн белеххе киирэммин, 7 учууталы кытта куоталаспытым. 3 кыайыылаа5ы талан финалга киллэрбиттэрэ.
Биьиги белеххе немец тылын учуутала И.В.Багина-Киров, история учуутала О.В.Замараев-Вологодскай, нуучча тылын уонна литературатын учуутала А.Н.Луговской-Томскай, детсад иитээччитэ К.В.Малкова-Удмурдия, немец тылын учуутала Н.Ю. Усков-Красноярскай, английскай тыл учуутала Г.П.Санаткина-Нижегородскай бааллара. Кинилэртэн И.В.Багина, Н.Ю.Усков, О.В.Замараев иккис турга тахсыбыттара. Бары кыттааччылар, улахан жюри иннигэр уруок ыыппыттара.
Россия5а 2002 сыл бастын учууталын аатын Ленинградскай уобалас Гатчино куоратыттан сылдьар философскай наука кандидата, немец тылын учуутала, оскуола директора Игорь Борисович Смирнов ылыан ылбыта.
Конкурсу ыытарга урукку дьылларга кыайбыт учууталлар кэлэн кехтеехтук араас тэрээьиннэргэ кыттаннар олус итии-истин атмосфераны олохтообуттара.
Россия уерэ5ин биллиилээх дьонун керсер чиэскэ тиксибитим: Филиппов В.М, В.М.Яковлев,П.Г.Положевец,В.А.Садовничий,Ш.А.Амонашвили,Э.М.Никитин,Е.А.Ямбург о.д.а.
Москва5а конкурска кыттар кэммэр улуу нуучча тылынан холкутук кэпсэппэт буолан улахан мэьэйдэри керсубутум.
Сыл-хонук ааста5ын аайы маннык киэн туьулгэлэргэ сылдьыбыппын санаан кэлэбин. Бэйэм кыахпынан кыттаммын, оскуолам, улууьум, республикам аатын туьэн биэрбэтэ5им дии саныыбын.
2002 сыллаахха 11-дэ ыытыллыбыт «сыл учуутала» конкурстан аан бастаан о5отун о5олуу олорор урун пеликан бэлиэни Улуу Ексекулээх дойдутугар Таатта5а а5албыппынан, олус киэн туттабын.
Бу ситиьиим дьиэ кэргэним, наставниктарым, улэлиир коллективым, методистарым, научнай салайааччыларым, уерэнээччилэрим, о5олорум тереппуттэрэ –барыларын ситиьиилэрэ дии саныыбын. Улэм ситиьиилээх буоларыгар олук уурбут, суолдьут сулус курдук саныыр наставнигым, коллегам Санникова Аграфена Фоминична5а махтанабын, киниэхэ сугуруйэбин. Кини сырдык аатын кэриэстиибин,
Бу кыайыыларым миигин улэ сана са5ахтарыгар сирдээбиттэрэ. Эппит тылбын толорон, улэлиир Амма-Аччыгыйын аатынан Харбалаа5ым оскуолатыгар алын суьуех кылаас учууталлара мин авторскай «Уьуйуу» технологиябын киллэрэн, улэлээбиппит уонча сыл буолан эрэр.
Улэбитигэр 3 методиканы дьуерэлээн туьанабыт: угэс буолбут уерэх тиьигэ, 2000 сыл оскуолатыттан-Петерсон математиката, Эльконин-Давылов СУЕ- 5э (Колесова А.П. сахатын тыла, Федоров-тулалыыр эйгэтэ уонна то5оостоох тугэннэргэ уерэх дьарыгын тэрийии).
Улэбит опытын кердерен 2010 с. республиканскай авторскай семинар ыыппыппыт. Темата: «Пути внедрения ФГОС в якутской школе на деятельностной основе (на примере обучения математике по УМК Л.Г.Петерсон)». Семинар научнай салайааччыта — педагогическай наука кандидата, национальнай оскуола институтун математика5а специалиьа Винокурова Маргарита Егоровна. Семинарга бэйэбит уерэтэр ньымаларбытын, улэбитигэр туьанар авторскай пособиеларбытын уерэх дьарыгар кердербуппут. Семинарга 80 учуутал кыттыыны ылбыта..
Улэм тумугэ-бэйэм улэм кэмигэр айбыт пособиеларым буолаллар. Уонна бу кинигэлэрбин киэн арана-республика учууталлара улэлэригэр туьаныылара буолар. О5о тереебут ийэ тылынан аа5ан, санаран, толкуйдаан уерэннэ5инэ эрэ киэн билиилээх, толкуйдаах киьи иитиллэн тахсыа5а. Ол иьин Л.Г.Петерсон нууччалыы тылынан математикатыгар хос тутан уерэтэргэ анаан, задачаларга 3 пособие онорбутум республика5а тар5аммыта. Кэлин ейге уонна суругунан суот уеруйэхтэрин сайыннарыыга холобурдарга пособие онорбутум улууска бэчээттэнэн тар5аммыта. Ону сэргэ терут культура учууталыгар кеме пособие «Сахалыы танастар», кылаас таьынан аа5арга аналлаах «Ойуулаах кэпсээннэр» кинигэлэр Уерэх министерствотын ейебулунэн, убулээьининэн «Бичик кинигэ кыьатыгар бэчээттэммиттэрэ. Бу улэлэрим бэчээттэнэн тахсалларыгар ейеебут Петрова Тамара Ивановна5а, Михайлова Евгения Исаевна5а, Габышева Феодосия Васильевна5а махтанабын.
Билигин Дьокуускай куорат 7 №-дээх оскуолатыгар 8-с сылбын кыра кылаастарга саха кылааьын уерэтэбин.
«2002 сыл бастын учуутала» конкурс кыайыылаа5а
Иванова Светлана Романовна.
15.06.19.